پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183647
غرب بايد۲۰۰ميليون دلار براي باز طراحي اراک پرداخت کند
تاریخ انتشار : 1394/08/26
نمایش : 1443
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: باز طراحي راکتور اراک با طرح ايران و تامين بودجه اي بالغ بر 200 ميليون دلار از سوي کشورهاي گروه 1+5 انجام مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، منصور حقيقت پور در خصوص امضا سند باز طراحي اراک از سوي وزراي خارجه کشورهاي گروه ۱+۵ توضيح داد: امضاي سند باز طراحي اراک از سوي وزراي خارجه کشورهاي گروه ۱+۵ در برجام پيش بيني شده بود، تا کنون اکثر وزراي مربوطه امضا کردند و تصور مي کنم بقيه هم امضا خواهند کرد.

نماينده مردم اردبيل در مجلس نهم شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه کشورهاي اصلي در اين زمينه ايران چين و آمريکا است، ادامه داد: اتفاق خوبي که در زمينه باز طراحي رآکتور اراک رخ مي دهد در واقع اين است که تصميم فني و طرح فني از ايران است و حضور آمريکا و چين تنها براي تاييد فني طرح است که قطعا تاييد مي شود چرا که در گذشته بحث هاي فني طرح ايران تاييد شده است.

به گفته اين نماينده جوانان کشور به بلوغ علمي رسيده اند که بتوانند از عهده طراحي اين سازه ها بر آيند و از سوي ديگر تاکيد دارد که ظرفيت هاي خوب هسته اي در کشور وجود دارد که بايد از آنها در باز طراحي اراک استفاده کرد.

چين و آمريکا ناظر باز طراحي هستند

عضو شوراي مرکزي اصولگرايان رهروان ولايت با تاکيد بر اينکه طرح بازطراحي اراک براي ايران است و اجراي را هم جوانان ايراني انجام مي دهند، به نقش چين و آمريکا اشاره کرد و توضيح داد: دوستان چيني و افراد ديگر ناظر باز طراحي خواهند بود. آنها بررسي مي کنند که در باز طراحي استانداردها رعايت خواهد شد.

تامين هزينه باز طراحي اراک از سوي غرب

حقيقت پور با بيان اينکه هزينه باز طراحي را کشورهاي گروه ۱+۵ پرداخت مي کنند، ادامه داد: مبلغي بالغ بر ۲۰۰ ميليون دلار هزينه طراحي مجدد قلب رآکتور که توسط غربي ها تامين خواهد شد احتمالا امضا شدن سند توسط وزراي خارجه اين کشورها به دليل تامين مالي باز طراحي اراک خواهد بود.

بسته شدن پرونده هسته اي ايران در آژانس

وي در پاسخ به اين سوال که امضا شدن سند باز طراحي پيش از بسته شدن پرونده PMD خلاف روندي نيست که در گذشته ارائه شده بود، گفت: باز طراحي اراک و امضاي سند آن مقدمه کار است وعمليات باز طراحي صورت نمي‌گيرد. در واقع اسناد و اطلاعات تاييد مي شود اجرا به بعد بسته شدن پرونده هسته اي ايران در آژانس بين المللي موکول مي شود.

نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه تصور مي کند تا يک ماه ديگر پرونده ايران در آژانس بسته مي شود، توضيح داد: آمانو چراغ سبز را نشان داده که کارشان به زودي در خصوص پرونده ايران به پايان خواهد رسيد. چرا که ايران تمام ضوابط و مقررات را رعايت کرده است. در واقع آنها در حال تنظيم گزارش و تصويب آن در شوراي حکام هستند تا پرونده هسته اي ايران بسته شود./
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html